Numer: 05/2014 Str. 45
Autorzy: Piotr Chudzik , Andrzej Dębowski , Tomasz Kolasa , Daniel Lewandowski , Grzegorz Lisowski , Przemysław Łukasiak , Rafał Nowak :
Tytuł: Stanowisko badawcze do modelowania pracy napędu trakcyjnego w stanach wywołanych nagłą zmianą prędkości kątowej kół pojazdu
Streszczenie: Zasilanie dwóch trakcyjnych silników asynchronicznych z jednego falownika pozwala na znaczne zredukowanie ceny napędu, wiąże się jednak ze wzrostem wymagań w stosunku do algorytmu sterowania falownikiem. Wspólne napięcie (wirujący wektor przestrzenny) przyłożone do dwóch silników, które w stanach dynamicznych mogą poruszać się z różnymi prędkościami, wywołuje w każdym z nich inne wartości prądu i momentu. W celu wykonania badań nad zjawiskami zachodzącymi w napędach grupowych zbudowano specjalne stanowisko, które odzwierciedla specyfikę połączenia szyna – koło w napędzie trakcyjnym, np. podczas przejazdu przez krzyżownicę czy też w przypadku utraty przyczepności.
Słowa kluczowe: napędy trakcyjne, silnik asynchroniczny
Numer DOI: 10.12915/pe.2014.05.9