Numer: 03a/2013 Str. 29
Autorzy: Adam Szeląg , Marcin Steczek :
Tytuł: Analiza charakterystyki częstotliwościowej impedancji wejściowej pojazdów trakcyjnych z silnikami prądu przemiennego zasilanych z sieci 3 kV DC w celu ograniczenia zakłóceń w obwodach torowych powodowanych harmonicznymi prądu pojazdu
Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki analizy impedancji wejściowej elektrycznych pojazdów trakcyjnych napędzanych silnikami asynchronicznymi, zasilanych z systemu trakcji 3 kV napięcia stałego. Impedancja wejściowa elektrycznego pojazdu trakcyjnego jest parametrem określonym odpowiednimi normami mającym wpływ na zapewnienie kompatybilności między pojazdem trakcyjnym, systemem zasilania trakcji elektrycznej a obwodami torowymi systemu sterowania ruchem kolejowym. Wyniki przedstawione w artykule dowodzą, że istnieją parametry obwodu głównego pojazdu trakcyjnego, dla których moduł impedancji wejściowej pojazdu nie jest wartością stałą i zmienia się wraz ze zmianą punktu pracy przekształtnika. Dodatkowo przeprowadzono badania mające na celu określenie czy impedancja wejściowa pojazdu trakcyjnego spełnia określone wymagania w zależności od parametrów zastosowanego filtru wejściowego i minimalnej wymaganej wartości modułu impedancji.
Słowa kluczowe: impedancja wejściowa, pojazd trakcyjny, napęd asynchroniczny, EMC, obwody torowe