Numer: 03/2011 Str. 307
Autorzy: Teresa Orłowska–Kowalska , Mateusz Dybkowski , Marian Kaźmierkowski , Dariusz Stando :
Tytuł: Bezczujnikowe sterowanie falownikowego napędu indukcyjnego dla pojazdów elektrycznych w szerokim zakresie prędkości
Streszczenie: W artykule dokonano analizy porównawczej trzech wybranych algorytmów estymacji wektora strumienia stojana silnika klatkowego dla bezczujnikowego sterowania napędem pojazdów elektrycznych w transporcie publicznym. Estymatory te pracują bez sygnału prędkości kątowej wału silnika. Przeprowadzono badania wrażliwości estymacji na zmiany parametrów silnika oraz określono minimalną częstotliwość pracy napędu przy zastosowaniu wszystkich trzech badanych estymatorów. Podano wybrane wyniki badań symulacyjnych oraz eksperymentalnych napędu bezczujnikowego z silnikiem klatkowym o mocy 7,5 kW.
Słowa kluczowe: napędy pojazdów elektrycznych, falowniki napięcia, napędy regulowane, sterowanie wektorowe, sterowanie bezczujnikowe.