Numer: 08/2010 Str. 187
Autorzy: Andrzej Popenda , Andrzej Rusek :
Tytuł: Model matematyczny układu napędowego zespołu samotokowego z transmisją rolek kołami zębatymi
Streszczenie: W artykule przedstawiono układ napędowy zespołu samotoków z transmisją zębatą napędzany indukcyjnym silnikiem elektrycznym poprzez wielostopniowy reduktor zębaty. Model matematyczny układu napędowego sformułowano z uwzględnieniem możliwości wprowadzenia momentu obciążenia na obu końcach każdej z rolek zespołu napędowego wraz ze sprężystościami i momentami bezwładności elementów układu napędowego pozwalający na określenie momentu obciążenia pomiędzy przekładniami stożkowymi na wale transmisyjnym oraz pomiędzy wałem transmisyjnym a reduktorem zębatym. Równania ruchu wyprowadzono z ogólnej postaci równania Lagrange’a drugiego rodzaju. Końcowy układ równań układu napędowego sprowadzono do postaci liniowych równań różniczkowych uwzględniających wszystkie stopnie swobody rozpatrywanego układu napędowego.
Słowa kluczowe: hutnicze linie transmisyjne, samotoki hutnicze, napędy prądu przemiennego, modelowanie matematyczne.