Numer: 04/2010 Str. 59
Autorzy: Adam Bieńkowski , Roman Szewczyk , Jacek Salach , Aleksandra Kolano-Burian , Jerzy Czerwiński :
Tytuł: Zastosowanie sensorów magnetosprężystych do monitorowania procesu spalania w silnikach Diesla lokomotyw serii SM
Streszczenie: W referacie omówiono nowe możliwości monitorowania pracy silnika diesla lokomotywy w czasie rzeczywistym. Monitoring ten wykorzystuje sensory magnetosprężyste z rdzeniami ze stopów amorficznych. Zastosowane sensory magnetosprężyste cechują się znaczną odpornością na korozję i wysoką czułością, zaś ich kształt jest korzystny z punktu widzenia montażu na szpilce silnika diesla. Przestawione w referacie wyniki testów z wykorzystaniem lokomotywy SM-42 potwierdziły, że opracowane sensory magnetosprężyste umożliwiają detekcję zapłonu w cylindrze silnika lokomotywy. Weryfikacja ta otwiera możliwość opracowania i komercjalizacji systemu monitoringu pracy silnika diesla z wykorzystaniem sensorów magnetosprężystych.
Słowa kluczowe: sensor magnetosprężysty, silnik diesla, monitoring w czasie rzeczywistym.