Numer: 10/2009 Str. 267-271
Autorzy: Constantinos Sourkounis :
Tytuł: Aktywna minimalizacja zbiorczego obciążenia zespołu napędowego, poprzez elastyczne działanie prędkości dynamicznej
Streszczenie: W elektromechanicznym zespołach napędowych wiele procesów wiąże się z występowaniem obciążeń stochastycznych o wysokich amplitudach. Powoduje to przedwczesne zmęczenie materiału, wysokie obciążenia termiczne maszyny asynchronicznej i szczytowe obciążenie sieci. Opracowane nowe sterowanie, z elastycznym działaniem prędkości wirowania (SC-sterowanie), zostało przetestowane w oparciu o działanie urządzenia rozdrabniającego. To sterowanie jest w stanie tłumić szczytowe obciążenia wynikające z procesu rozdrabniania i w ten sposób zmniejszyć łączne obciążenie zespołu napędowego. Osiągnięto wyższą wydajność przy jednoczesnym zmniejszenia wahań napięcia w sieci.
Słowa kluczowe: tłumienie aktywne, sterowanie napędem, napęd elektryczny, mechatronika, napęd o prędkości elastycznej