Numer: 02/2006 Str. 32-37
Autorzy: Antoni Szumanowski , Chang Yuhua , Piotr Piórkowski :
Tytuł: Dobór parametrów baterii dla szeregowego napędu hybrydowego autobusu poprzez badania symulacyjne
Streszczenie: Hybrydowe układy napędowe mogą przyczynić się do rozwiązania globalnych problemów zapotrzebowania na paliwa oraz zanieczyszczenia środowiska, powodowanych przez motoryzację, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego. Szeregowy napęd hybrydowy autobusu miejskiego może być dobrym rozwiązaniem, służącym obniżeniu zużycia paliwa, a przede wszystkim ograniczeniu emisji substancji toksycznych. W prezentowanym artykule zaprezentowano rezultaty badań symulacyjnych hybrydowego autobusu miejskiego o strukturze szeregowej dla dwóch strategii sterowania rozdziałem mocy. Przedstawiono również symulacyjną metodę doboru parametrów baterii elektrochemicznej. Jako wynik przedstawiono porównanie zużycia paliwa autobusu z napędem hybrydowym i klasycznym, a także porównanie zużycia paliwa przez autobus hybrydowy przed i po doborze parametrów baterii elektrochemicznej oraz obszaru pracy silnika spalinowego.
Słowa kluczowe: trakcyjne baterie elektrochemiczne, szeregowy napęd hybrydowy