Numer: 07/08/2003 Str. 474-482
Autorzy: Teresa Orłowska–Kowalska , Krzysztof Szabat :
Tytuł: Tłumienie oscylacji prędkości w układzie napędowym z połączeniem sprężystym
Streszczenie: Artykuł dotyczy analizy wpływu połączenia sprężystego na właściwości dynamiczne klasycznej kaskadowej struktury sterowania silnikiem prądu stałego oraz struktury z dodatkowymi sprzężeniami zwrotnymi od estymowanych zmiennych stanu układu. Przedstawiono zależności umożliwiające dobór nastaw regulatorów PI I PID zapewniające uzyskanie dowolnego współczynnika tłumienia układu regulacji. Przeprowadzono porównawcze badania symulacyjne omawianych układów. Wykazano, że właściwy dobór rodzaju sprzężenia zwrotnego I nastaw regulatora prędkości umożliwia stłumienie oscylacji prędkości silnika I maszyny roboczej jak również śledzenie dowolnej trajektorii położenia. Wyniki badań symulacyjnych zostały zweryfikowane na stanowisku laboratoryjnym, w którym układ sterowania został zrealizowany przy wykorzystaniu procesora sygnałowego.
Słowa kluczowe: napęd elektryczny, silnik prądu stałego, układ dwu-masowy, struktury sterowania prędkością, optymalizacja