Numer: 06/2008 Str. 145-148
Autorzy: Krzysztof Szabat :
Tytuł: Optymalizacja właściwości dynamicznych układu napędowego z połączeniem sprężystym
Streszczenie: W pracy przedstawiono zagadnienia optymalizacji właściwości dynamicznych układu napędowego z połączeniem sprężystym. Do badań wybrano kaskadową strukturę sterowania z dwoma dodatkowymi sprzężeniami zwrotnymi: od momentu skrętnego i różnicy prędkości. Wymagane właściwości układu dwumasowego przy zmianie prędkości zadanej osiągnięto przez odpowiednie rozłożenie biegunów układu zamkniętego. Eliminację wpływu momentu obciążenia na przebieg prędkości maszyny roboczej uzyskano poprzez kompensację zer transmitancji układu zamknię-tego. Rozważania teoretyczne i badania symulacyjne potwierdzono eksperymentalnie na stanowisku laboratoryjnym.
Słowa kluczowe: układ dwumasowy, tłumienie oscylacji, optymalizacja, eliminacja zakłóceń