Numer: 03/2025 Str. 79
Autorzy: Angela Najdoska , Goga Cvetkovski :
Tytuł: Algorytm optymalizacji oparty na nauczaniu i uczeniu się jako narzędzie do wyznaczania maksymalnego punktu mocy dla dwustronnej fotowoltaiki
Streszczenie: W systemach fotowoltaicznych zawsze stanowiło wyzwanie określenie metodologii obliczania maksymalnego punktu mocy (MPM) dla danego systemu, lokalizacji i warunków atmosferycznych. Dlatego też w użyciu jest wiele metod optymalizacji, a także różne prezentacje obwodów ogniw fotowoltaicznych. W tym artykule MPM zostanie określone przy użyciu algorytmu optymalizacji opartego na nauczaniu i uczeniu się, zastosowanego na idealnym modelu ogniwa jednodiodowego w procesie projektowania elektrowni fotowoltaicznej w celu wymiarowania całego zastosowanego sprzętu.
Słowa kluczowe: wyznaczanie maksymalnego punktu mocy, fotowoltaika dwustronna, algorytm optymalizacji oparty na nauczaniu i uczeniu się.