Numer: 09/2024 Str. 55
Autorzy: Hassen Reghioui , Hani Benguesmia , Saad Belhamdi , Radhawane Sadouni :
Tytuł: Modelowanie, projektowanie i symulacja sterowania rozmytego w celu poprawy bezpośredniego sterowania momentem obrotowym silnika indukcyjnego z podwójną gwiazdą
Streszczenie: Wszystkie opracowania i artykuły dotyczące układu sterowania DTC mówią o jego wadach i problemach wynikających ze stosowania regulatorów histerezowych. Powoduje to silne tętnienia momentu obrotowego, stały przepływ i stały prąd. Ponadto trudno jest dostosować czułość na zmienne parametryczne ze względu na zastosowanie regulatorów PI ze względu na złożoność systemu. Aby przezwyciężyć te wady, w tym artykule zaprojektowano sterowanie DTC w silniku indukcyjnym z podwójną gwiazdą (DSIM), a eksperymenty wykazały pewne problemy spowodowane histerezą. Można również wykorzystać zalety technik sztucznej inteligencji, takie jak logika rozmyta, sterowanie rozmyte to sposób na sterowanie systemem bez konieczności znajomości jego matematycznego modelu systemu. W tym celu właśnie dzięki zaletom logiki rozmytej zastosowano ją w tym artykule do zastosowania sterowania DTC, zwanego Fuzzy Direct Torque Control (FDTC). Gdzie zastąpiliśmy sterowniki histerezy i tablice przełączające sterownikami przełączającymi z logiką rozmytą. Przeprowadziliśmy także symulację za pomocą MATLAB/SIMULINK i porównaliśmy wyniki uzyskane pomiędzy konwencjonalnym kodem DTC a kodem DTC przy użyciu logiki rozmytej i wykazano, że proponowana metoda FDTC może znacznie zmniejszyć tętnienia momentu obrotowego i jest odpowiednia dla różnych silników w warunkach pracy.
Słowa kluczowe: Silnik indukcyjny z podwójną gwiazdą (DSIM), bezpośrednie sterowanie momentem obrotowym (DTC).