Numer: 06/2024 Str. 129
Autorzy: Hocine Bennadji , Youcef Bekakra , Saad Khadar , Hamza Gasmi :
Tytuł: Ulepszona, bezczujnikowa, nieliniowa strategia sterowania silnikiem indukcyjnym z podwójnym zasilaniem, oparta na obserwatorze trybu ślizgowego
Streszczenie: W artykule przedstawiono bezczujnikową strategię nieliniowego sterowania silnikiem indukcyjnym z podwójnym zasilaniem (DFIM), opartą na połączeniu podejścia ze sterowaniem krokowym (BS) i obserwatorem trybu ślizgowego (SMO). Głównym celem jest zwiększenie wydajności sterowania zorientowanego na pole (FOC) dla DFIM poprzez poprawę wydajności sterowania prędkością, zmniejszenie tętnienia elektromagnetycznego momentu obrotowego i poprawę zniekształceń prądu stojana oraz osiągnięcie skutecznego oddzielenia momentu obrotowego od strumienia stojana. Analizę stabilności zaproponowanej strategii sterowania przeprowadzono z wykorzystaniem teorii Lapunowa. Co więcej, obserwator trybu ślizgowego ma za zadanie szacować moment obciążenia i prędkość silnika bez konieczności stosowania dodatkowych czujników. Skuteczność zaproponowanej strategii sterowania została potwierdzona szeregiem testów symulacyjnych z wykorzystaniem oprogramowania Matlab/Simulink. Wyniki pierwszego testu wykazują niezwykłą poprawę reakcji i błędu stanu ustalonego kontroli prędkości. Ponadto oceniana jest solidność zaprojektowanej strategii sterowania, wykazująca doskonałą wydajność w zakresie sterowania prędkością i momentem obrotowym, a także odporność na zakłócenia obciążenia i zmiany parametrów. Odkrycia te podkreślają potencjał proponowanej bezczujnikowej strategii sterowania BS z obserwatorem w trybie ślizgowym jako obiecującego rozwiązania do bezczujnikowego sterowania DFIM w różnorodnych zastosowaniach przemysłowych.
Słowa kluczowe: Silnik indukcyjny podwójnie zasilany Sterowanie cofaniem Schemat bezczujnikowy