Numer: 03/2024 Str. 184
Autorzy: Shaik Begam , Loveswara Burthi , Shobha Depuru :
Tytuł: Hamowanie regeneracyjne w pojazdach elektrycznych z wykorzystaniem silnika BLDC ze zmodyfikowanym momentem obrotowym i sterowaniem adaptacyjnym Neuro-Fuzzy
Streszczenie: W dzisiejszych czasach konwencjonalne pojazdy zostały zastąpione pojazdami elektrycznymi ze względu na ich niskie koszty utrzymania i przyjazny dla środowiska charakter z silnikiem PMBLDCM ze względu na prostą konstrukcję, długotrwałe użytkowanie, niski poziom hałasu, reakcję na prędkość, stabilność i wysoką wydajność. W pojazdach elektrycznych metoda kontroli prędkości w przypadku silnika PMBLDC jest nadal trudna do wytworzenia pożądanego wysokiego momentu obrotowego i poradzenia sobie z problemami niepewności wynikającymi z obciążeń dynamicznych, których nie można zastosować w pojazdach konwencjonalnych. Aby przezwyciężyć te problemy, zaproponowaliśmy zastosowanie adaptacyjnego neuro-rozmytego trybu ślizgowego (ANF-SMC), który obsługuje również moment elektromagnetyczny (EMT), wsteczne pole elektromagnetyczne i prąd stojana, nieliniowość i niepewności w podukładzie napędu elektrycznego pojazdów elektrycznych poprzez zastosowanie adaptacyjne sterowanie trybem neuro-rozmytego przesuwania w celu skutecznej regulacji prędkości i dostrajania parametrów systemu rozmytego w oparciu o wskaźnik wydajności silnika PMBLDC w warunkach nieobecności, obecności i zmiennej prędkości. Symulację przeprowadzono przy użyciu zaprojektowanego podejścia przy użyciu MATLAB/Simulink R2020b z zestawem narzędzi Fuzzy, a wydajność proponowanego sterownika porównano z istniejącymi sterownikami PID, SMC, FSMC i AFSMC, aby potwierdzić jego skuteczność w poprawie charakterystyki systemu. Z wyników symulacji wynika, że proponowany sterownik ANF-SMC nie charakteryzuje się przeregulowaniami i krótszym czasem narastania, szczytu i stabilizacji w porównaniu z istniejącymi systemami przy różnych obciążeniach i warunkach zmiennej prędkości.
Słowa kluczowe: Hamowanie regeneracyjne, diagram czasowy, zmodyfikowany moment obrotowy, stan naładowania akumulatora