Numer: 12/2023 Str. 26
Autorzy: Panuschai Sribumrung , Suksun Nungam :
Tytuł: Bezpośrednie sterowanie momentem obrotowym silników synchronicznych z magnesami trwałymi przy użyciu pasywacji ze sprzężeniem zwrotnym
Streszczenie: W artykule zaproponowano bezpośrednie sterowanie momentem obrotowym silnika synchronicznego z magnesami trwałymi poprzez pasywację ze sprzężeniem zwrotnym. Rozważane jest równanie stanu błędu składające się z prędkości, momentu obrotowego i strumienia. Badane są dwa schematy projektowania pasywacji ze sprzężeniem zwrotnym. Pierwszy schemat nazywa się pasywacją kaskadowego sprzężenia zwrotnego. Schemat ten dzieli system na podsystemy. Każdy podsystem jest iteracyjnie pasywny przez pasywację ze sprzężeniem zwrotnym, co skutkuje kaskadowym połączeniem tych podsystemów w celu zapewnienia pasywności całego systemu. Dlatego ten schemat jest łatwy do zaprojektowania. Jednak podsystemy są ze sobą powiązane, więc określenie dynamiki pętli sterowania nie jest łatwe. Drugi schemat stosuje twierdzenie o pasywności do całego systemu. Chociaż projekt jest bardziej skomplikowany niż pierwszy schemat, dynamika w zamkniętej pętli składa się z niezależnych podsystemów. Dlatego projektowanie pętli jest proste. Oba proponowane schematy dają początek liniowej dynamice pętli prędkości drugiego rzędu, w której stałe wzmocnienia są określane techniką umieszczania biegunów. Wyniki symulacji i wyniki eksperymentów potwierdzają, że obie proponowane techniki mogą zagwarantować stabilność systemu, z szybką odpowiedzią momentu obrotowego i niskim tętnieniem momentu obrotowego dzięki zastosowaniu metody modulacji wektora przełączającego.
Słowa kluczowe: Pasywacja sprzężenia zwrotnego, Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PMSM), Bezpośrednia kontrola momentu obrotowego (DTC)