Numer: 10/2023 Str. 129
Autorzy: Y.W. Ricto , Heri Suryoatmojo , Mochamad Ashari , Feby Agung-Pamuji :
Tytuł: (projekt punktowej estymacji dynamicznego bezprzewodowego przesyłu mocy w oparciu o normę SAE J2954 zasilania pojazdu elektrycznego lekkiego i ciężkiego
Streszczenie: Jednym z tematów badawczych w pojeździe elektrycznym jest bezprzewodowy transfer energii (WPT). Zaletą korzystania z WPT jest możliwość ładowania pojazdu elektrycznego podczas jazdy (dynamiczny bezprzewodowy transfer mocy). Dzieje się tak dlatego, że metoda zasilania transferowego nie obejmuje procesu podłączania. Dlatego też w niniejszych badaniach dokonane zostanie oszacowanie liczby punktów przesiadkowych z pojazdów elektrycznych w celu znalezienia wymaganego przesyłu energii elektrycznej dla pojazdów elektrycznych. Ponadto oszacowanie jest obliczane w ciągu jednej godziny na podstawie klasyfikacji mocy lekkich i ciężkich pojazdów elektrycznych w oparciu o normę SAE J2954. W badaniach tych opracowano cewkę dyskową dla nadajnika i odbiornika, a następnie utworzono parę magnetyczną w oparciu o metodę topologii szereg-szereg. Częstotliwość rezonansowa w tym badaniu jest ustawiona na stałą wartość 100 kHz. Tymczasem stała odległość między nadajnikiem a odbiornikiem ma wynosić 9 cm. Aby zilustrować dynamiczny ruch pojazdu, prędkość e i odległość pojazdu elektrycznego są również ustawione na stałe i wynoszą 3,6 km/h i 0,3 m. W rezultacie w ciężkim pojeździe elektrycznym do wytworzenia pojazdu elektrycznego w ciągu godziny potrzeba odpowiednio 4 552 440 i 41 386 517 punktów przesiadkowych o mocy 22 kW i 200 kW. Dla lekkiego pojazdu elektrycznego o mocy 3,7 kW, 7,7 kW i 11,1 kW potrzeba odpowiednio 765 600, 1 593 333 i 2 296 667 punktów przesiadkowych.
Słowa kluczowe: Dynamiczny WPT; cewka dyskowa; Transfer Punktu Oszacowania; Norma SAE J2954