Numer: 10/2023 Str. 60
Autorzy: Anis Zulkifli , Khairun Khamil , Azdiana Yusop , Ahmad Isa :
Tytuł: Analiza obwodu zbierania energii dla systemu pozyskiwania energii termoelektrycznej (TEH) na nawierzchni asfaltowej
Streszczenie: Nadrzędne wyzwania naszych czasów obejmują zmiany klimatu, globalne niedobory energii, a nawet zanieczyszczenie środowiska. Poszukiwanie odnawialnych źródeł energii, które są ekonomiczne, wydajne i czyste, ma kluczowe znaczenie. W tym celu przemysł przyjrzał się przyjaznemu dla środowiska wykorzystaniu energii odnawialnej pod wieloma kątami, w tym podczas zbierania plonów z chodników. Ważnym elementem jest wybór odpowiedniego obwodu zarządzania energią do pozyskiwania energii z generatora termoelektrycznego. Jednak większość obwodów do pozyskiwania energii (EH) dostępnych na rynku jest zwykle zaprojektowana do zastosowań związanych z pozyskiwaniem energii słonecznej. Komercyjne obwody EH mają zazwyczaj współczynnik MPPT wynoszący 0,7-0,85 dla ogniw fotowoltaicznych i 0,5 dla TEG. W rezultacie, jeśli jest używany ze źródłem termoelektrycznym, nie można uzyskać stabilnej mocy wyjściowej. Dlatego ten projekt ma na celu analizę obwodu EH, który jest przeznaczony do zbierania energii termoelektrycznej na nawierzchni asfaltowej oraz analizę wydajności zimnego rozruchu obwodu zarządzania energią. Aby potwierdzić wykonalność projektu pozyskiwania energii z generatora termoelektrycznego, projekt został przetestowany w laboratorium z nawierzchnią asfaltową. W oparciu o symulację wyników, IC SPV1050 jest w stanie w pełni naładować do 4 V w czasie od 3 do 8 sekund. Jednak LTC3105 może ładować się szybciej niż SPV1050 w czasie od 0,19 s do 0,21 s, ale jest w stanie osiągnąć tylko 2,4 V. Jednak wyniki eksperymentu laboratoryjnego pokazują, że SPV1050 jest w stanie ładować 4,1 V przez około 1 godzinę, podczas gdy LTC3105 nie może ładować do 44mV. Wyniki te pokazują, że układy scalone z zimnym rozruchem typu pompy ładującej są w stanie zwiększyć i naładować napięcie znacznie szybciej niż układy typu transformatorowego. Podsumowując, różnica w pozyskiwaniu energii przez układ scalony pod względem zimnego rozruchu, wykorzystania komponentów, problemów technicznych z płytką drukowaną itp. może wpłynąć na pożądany odczyt napięcia i przyspieszyć proces ładowania, aby pomóc zwiększyć wydajność obwodu zarządzania energią.
Słowa kluczowe: obwód zbierania energii, nawierzchnia asfaltowa, zbieranie termoelektryczne, SPV1050, LTC3105