Przegląd Elektrotechniczny

Najstarsze czasopismo elektryków polskich. Ukazuje się od 1919 roku.

strona w języku polskim english page



Numer: 08/2023 Str. 49

Autorzy: Shaik Begam , Loveswara Burthi , Shobha Depuru :

Tytuł: Adaptacyjny kontroler trybu ślizgowego Neuro-Fuzzy (ANF-SMC) do sterowania prędkością, momentem elektromagnetycznym (EMT), prądem stojana i wsteczną siłą elektromagnetyczną za pomocą silnika PMBLDCmotor (PMBLDCM) w napędzie elektrycznym pojazdów elektrycznych

Streszczenie: W dzisiejszych czasach pojazdy konwencjonalne zostały zastąpione pojazdami elektrycznymi ze względu na ich niskie koszty utrzymania i przyjazny dla środowiska charakter z silnikiem PMBLDCM ze względu na jego prostą konstrukcję, długotrwałe użytkowanie, niski poziom hałasu, szybkość reakcji, stabilność i wysoką wydajność. W pojazdach elektrycznych metoda sterowania prędkością jest nadal trudna w przypadku silnika PMBLDC do wytworzenia pożądanego wysokiego momentu obrotowego i radzenia sobie z problemami niepewności wynikającymi z obciążeń dynamicznych, których nie można zastosować w konwencjonalnych pojazdach. Aby przezwyciężyć te problemy, zaproponowaliśmy wykorzystanie Adaptacyjnego Neuro-Fuzzy Sliding Mode Control (ANF-SMC), który obsługuje również moment elektromagnetyczny (EMT), wsteczną siłę elektromotoryczną i prąd stojana, nieliniowość i niepewności w podukładzie napędu elektrycznego pojazdów elektrycznych poprzez zastosowanie adaptacyjne sterowanie trybem ślizgowym neuro-fuzzy w celu efektywnej regulacji prędkości i strojenia parametrów systemu rozmytego na podstawie wskaźnika wydajności silnika PMBLDC w warunkach nieobecności, obecności i zmiennej prędkości. Symulacja została przeprowadzona przy użyciu zaprojektowanego podejścia z MATLAB/Simulink R2020b z zestawem narzędzi Fuzzy, a wydajność proponowanego kontrolera została porównana z istniejącymi kontrolerami PID, SMC, FSMC i AFSMC, aby potwierdzić jego sukces w poprawie charakterystyki systemu. Wyniki symulacji wskazują, że proponowany sterownik ANF-SMC nie ma przeregulowania i ma krótszy czas narastania, wartości szczytowej i ustalania niż w istniejących systemach przy różnych obciążeniach i warunkach zmiennej prędkości.

Słowa kluczowe: kontroler adaptacyjny, logika rozmyta, bezszczotkowy silnik prądu stałego.

wstecz