Numer: 05/2022 Str.
Autorzy: Fatiha Zaghrat , Brahim Gasbaoui , Boussemaha Bouchiba , Ismail Bousserhane , Imane Chaoufi :
Tytuł: Odporne Slizgowe sterowanie silnikiem DC
Streszczenie: W tym artykule przedstawiono rozmytą kontrole trybu ślizgowego (FSMC) w celu poprawy wydajności prędkości silnika prądu stałego w kierunkach bezpośrednich i przeciwnych, w której opracowano i wdrożono dwa podejścia FSMC w oparciu o płytę DSpace 1104 i porównano z SMC. Chociaż SMC zapewnia dużą wytrzymałość i doskonałe tłumienie zakłóceń, ma ograniczone zastosowanie ze względu na zjawisko drgania, które jest główną wadą SMC.W pierwszej kolejności przedstawiono projektowe kontrolery prędkości/prądu SMC. Po drugie, pokazano dwa podejścia FSMC i pierwszym podejściu mamy podobną zasadę sterowania jak SMC, z wyjątkiem parametrów k i ksi nieciągłych parametrów sygnału sterującego, które są dostosowywane przez rozmyty system wnioskowania. W drugim podejściu całkowicie usuwamy nieciągłą kontrolę i zastępujemy ją FLC. W tym artykule skupiono się na konstrukcji regulatora prędkości FSM i estymacji momentu rezystancyjnego. Numeryczne i eksperymentalne wyniki walidacji drugiego podejścia FSM wykazały solidne działanie mechanizmu z szybką odpowiedzią dynamiczną, dobrym śledzeniem prędkości odniesienia, zerowym przeregulowaniem w porównaniu z SMC (1,22%) i pierwszym podejściem FSM (0,09%) oraz dobrą odrzucenie Zakłócenie. Poza tym drugie podejście FSM ma najlepszą redukcję zjawiska drgania w porównaniu z pierwszym podejściem FSM i klasycznym SMC.
Słowa kluczowe: Sterowanie trybem ślizgowym (SMC), Sterowanie za pomocą logiki rozmytej (FLC), Sterowanie rozmytym trybem przesuwania (FSMC), Przestrzeń 1104.