Numer: 09/2017 Str. 151
Autorzy: Paweł Dróżdż , Krzysztof Szabat :
Tytuł: Sterowanie prędkością układu dwumasowego z wykorzystaniem regulatora ślizgowego z adaptacyjnym filtrem wyjściowym
Streszczenie: W artykule poruszono zagadnienia związane ze sterowaniem układu dwumasowego. Celu tłumienia drgań skrętnych napędu zaproponowano całkową strukturę ślizgowej regulacji prędkości. Zjawisko chatteringu wyeliminowano za pomocą filtru dolnoprzepustowego umieszczonego za regulatorem prędkości. Parametry filtru są przestrajane przy pomocy systemu rozmytego na podstawie błędu regulacji. Rozważania teoretyczne zostały potwierdzone w badaniach eksperymentalnych na stanowisku z silnikami prądu stałego.
Słowa kluczowe: całkowe sterowanie ślizgowe, adaptacyjne filtrowane sterowanie ślizgowe, adaptacyjny filtr dolnoprzepustowy, układ dwumasowy, tłumienie drgań