No/VOL: 04/2016 Page no. 216
Authors: Jakub Bernatt , Maciej Bernatt :
Title: Wirnik klatkowy z rozruchowymi zwojami zwartymi
Abstract: O trwałości silnika klatkowego dużej mocy, eksploatowanego w trudnych warunkach rozruchowych (rozruchy długotrwałe, lub często powtarzane) decyduje rozwiązanie wirnika, ponieważ właśnie wirnik narażony jest podczas rozruchu na największe obciążenia termiczne i dynamiczne. Najbardziej odpornym na destrukcyjne działanie prądu rozruchowego jest wirnik z tzw. prętami biernymi. Rozwiązanie to ma jednak swoje mankamenty: pręty bierne o dużej masie zajmują znaczną objętość w czynnej części silnika. W artykule opisano nowatorskie rozwiązanie, w którym rolę litych prętów biernych spełniają zwoje zwarte rozmieszczone pojedynczo, w każdym żłobku wirnika. Ich masa jest znacząco mniejsza od masy prętów litych. Ponadto reluktancja obwodu magnetycznego strumienia rozproszenia żłobkowego w wirniku z rozruchowymi zwojami zwartymi jest znacznie mniejsza, co skutkuje zmniejszeniem prądu rozruchowego silnika. Doświadczalny silnik klatkowy mocy 90 kW ze zwojami zwartymi w wirniku został wykonany i przebadany w Instytucie KOMEL w 2014 roku.
Key words: silnik klatkowy, zwarte zwoje rozruchowe wirnika.