No/VOL: 01b/2012 Page no. 177
Authors: Jarosław Luszcz :
Title: Wpływ kabla silnikowego na prądy zaburzeń wspólnych generowane w przekształtnikowych układach napędowych z silnikami asynchronicznymi
Abstract: Analiza zaburzeń elektromagnetycznych przewodzonych w przekształtnikowych układach napędowych wymaga uwzględniania pojemnoci pasożytniczych wystepjących w przekształniku, uzwojeniach silnika oraz kablu zasilającym silnik. Dynamiczne zmiany napięć na uzwojeniach silników zasilanych z przekształtników częstotliwoci PWM oraz związane bezporednio z nimi składowe współne prądów zaburzeń przewodzonych są istotnie związane z zjawiskami rezonansowymi zachodzącymi w obciażeniu przekształnika. Intensywność występowania tych zjawisk jest zalezna od charakterystyki czestotliwociowej impedancji obciązenia, czyli uzwojeń silnika asynchonicznego wraz z kablem zasilającym. Analiza charakterystyki czestotliwociowej impedancji obciązenia pozwala na identyfikację zakresów czestotliwoci w których znaczacy wpływ na emisję zaburzeń przewodzonych mają zjawiska rezonansowe związane z pojemnociami pasożytniczymi w obwodzie obciązenia przekształtnika. W referacie zprezentowano metodę szeropopasmowego modelowania uzwojeń silnka wraz z kablem zasilającym w zakresie częstotliwoci zaburzeń przeowdzonych do 30 MHz. Pojemnnści pasozytniczne cząstkowe uzwojeń silnika zostały zamodelowane poprzez pojemnoci zastepcze o strukturze drabinkowej. Zaproponowany model obwodowy pozwala na badanie wpływu parametrów kabla zasilajacego silnik na poziomy generowanych prądów zaburzeń wspólnych generowanych w przekształtnikowym układzie napędowym, a w szczegóności w silniku. Wyniki uzyskane z przeprowadzonych badań symulacyjnych z wykorzystaniem opracowanego szerokopasmowego modelu obwodowego zostały zweryfikowane eksperymentalnie dla wybranych układów przekształtnikowych.
Key words: przekształtnikowe układy napedowe, zaburzenia elektromagnetyczne przewodzone, kompatybilność elektromagnetyczna, EMC, składowe wspólne prądów zaburzeń