No/VOL: 06/2008 Page no. 141-144
Authors: Leszek Pawlaczyk :
Title: Zastosowanie sterowania lokalizacyjnego w układzie napędowym z silnikiem indukcyjnym
Abstract: W artykule przedstawiono elektryczny układ napędowy ze sterowaniem częstotliwościowym silnikiem indukcyjnym klatkowym pracujący w warunkach osiągania granicznych (maksymalnych) wartości momentu elektromagnetycznego. W warunkach pracy granicznej parametry silnika ulegają znacznym zmianom spowodowanym nasycaniem się obwodów magnetycznych silnika. Na układ działają również znaczne zakłócenia sygnałowe od strony sieci zasilającej, a także od strony mechanizmu napędzanego. Dla zapewnienia odporności sterowania układem napędowym na zakłócenia parametryczne i sygnałowe zastosowano metodę polegającą na wprowadzeniu wewnętrznych obwodów sterowania pochodnymi od zmiennych stanu – zwanej metodą lokalizacji. Przedstawiono wyniki obliczeń symulacyjnych dla układu z silnikiem o mocy 5,5 kW.
Key words: silniki indukcyjne, sterowanie częstotliwościowe, przekształtniki energoelektroniczne, sterowanie lokalizacyjne