No/VOL: 11/2021 Page no. 97
Authors: Khatir Tabti , Lotfi Mostefai , Soufyane Chekroun , Ahmed Larbaoui :
Title: Sterowanie momentem odchylenia pojazdu elektrycznego w oparciu o oszacowanie poślizgu bocznego nadwozia
Abstract: Bezpośrednie sterowanie momentem odchylenia (DYC) stanowi funkcjonalne rozwiązanie poprawiające stabilność i przyczepność pojazdów, w szczególności pojazdów elektrycznych wyposażonych w niezależne silniki. Kontrola momentu obrotowego zastosowana do każdego koła może poprawić właściwości jezdne pojazdu, czyniąc go bezpieczniejszym i szybszym w krytycznych sytuacjach na drodze. W niniejszym artykule zaproponowano nową metodę sterowania bezpośrednim momentem odchylającym w oparciu o sterowanie trybem ślizgowym. Metoda ta wykorzystuje nową konstrukcję funkcji przełączania do jednoczesnego śledzenia pożądanej wartości odchylenia i poślizgu bocznego pojazdu. Kąt bocznego znoszenia pojazdu jest szacowany za pomocą filtra Kalmana. Wyniki symulacji porównawczych pokazują skuteczność proponowanej metody z innymi metodami konwencjonalnymi w zakresie śledzenia referencyjnego kursu zbaczania, toru jazdy i poślizgu pojazdu w różnych trudnych scenariuszach jazdy
Key words: pojazd elektryczny, sterowanie ślizgowe, filtr Kalmana